Stationskarlen som flyttade i stort sett vartannat år från 1890 till i mitten på1920-talet.

Första tjänsten i Nedansjö.

Var han en orossjäl Per Olof Molin eller var det hans tjänst som gjorde att han flyttade i stort sett vartannat år fram till pensionen? Var det annorlunda när man var en manlig stins? Jag har ju bara erfarenhet från min farmor, Andrietta Larsson, som bodde kvar med sin post – och platsvaktstjänst (kvinnlig benämning på stins) och familj på Åskott station mellan 1929 och 1962.

Per Olof Molin f 1864 i Mo i Lit, var min mf mfs, Per Molins yngste son. Hittar honom i folkbokföringen 1880, 16 år gammal, som en av många drängar i Prestgården i Lit. Där finns också ett år hans syster Anna Brita som piga. År 1883 nämns han som skomakarlärling, när han står som dopvittne vid sin kusin Brita Kristina Örns dop i Hölje. Samma år flyttar han in till Odensala som ligger i Brunflo socken, där han är dräng hos en torpare Carl Ivarsson. 1885 flyttar han in till stan och Kyrkgatan 45 (gård 50) där han är dräng hos en känd kvinna, färgaränkan Inga Fjellman. Därefter flyttar han till Fränsta och sedan vidare till Torp. Hans fru Brita Selina Hamrin f 1860 kommer från byn Hammar i Torp. Från  1890 finns han nygift i Nedansjö, som stationskarl. Deras första barn, en son, Olof Rudolf, föds 1892 i jan men i december går flytten till Brunflo.

Därefter går flyttlasset till Björna där en dotter, Anna Maria Ragnhild, föds 1894. Sedan flyttar familjen till Revsund, Ubyn och där föds andra dottern Olga Brita, 1896. Återigen flyttar de till Brunflo och sedan till Stockholm. Ser i kyrkboken att Per-Olof var frikallad. Han kan inte ha varit färgblind för då hade han inte fått sin stationskarlstjänst, så det måste ha vari nåt annat.

Hittar en notering om att de 1905 flyttat från Väderstad i Varberg till Jukkasjärvi och sedan 1907 vidare flytt till Göteborg, där de då bor i Forshälla, Torkelsröd. Här hittar jag också, kusinen Brita Kristina, vars dopfadder Per Olof var 1893. Hon finns på samma adress ca ett år, men flyttar till Åre i augusti 1908.

Tre månader senare, i november, inträffar en mycket tragisk händelse. Sonen Olof Rudolf omkommer i en, som det står, olyckshändelse med Velociped. Borde att gå att hitta nåt om detta i någon tidningsnotis, men får ta det senare. Kan tänka mig att han kanske fått ett springsjasjobb där han körde ut varor.

Familjen flyttar lika som förut men nu mellan olika församlingar i Göteborg fram till 1913 då flytten går till Stockholm. Här tappar jag bort yngsta dottern Olga Brita då 17 år. Övriga familjens första adress är dock Tomtebogatan 20. Att forska i Stockholms arkiven är inte det lättaste (för mig) då det oftast är gatuadressen eller efternamnet man söker på och det är ju inte som att söka i en norrlandsby det inte. Jag gav upp efter ett tag i flyttarna och började med att leta efter när familjemedlemmarna hade avlidit. Sonen Olof visste jag ju och fadern hittade jag i Sveriges dödbok.

Per Olof Molin hade avlidit 1935 den 20 juni då boende på Tomtebogatan 26, Matteus församling. Han blev 71 år och dog av Cardio arteriosclerosis, dvs åderförfettning.

Men vart hade frun och döttrarna tagit vägen? Efter att på alla möjliga sätt, trodde jag, letat så var de spårlöst borta. Eftersom de uppenbarligen inte var dödförklarade i Sverige misstänkte jag att de emigrerat till Amerika. De hade ju en kusin Otto Hansson som rest över 1911. När jag ännu en gång försökte hitta nåt spår efter Pers fru, Brita Selina, upptäcker jag att Per gift om sig 1923 och att den nya frun Helfrid Johanna f 1879 i Storkyrkoförsamlingen, levde när han dog. De hann få tolv år tillsammans då. Alltså måste Brita Selina och Per ha skiljt sig före dess och varför?

forts följer.

Lämna en kommentar